Search
  • Mia Björk-Niemi

POSITIIVISUUDEN VOIMAA




Onko sinun lasisi puoliksi tyhjä vai täynnä? Positiivisuutta ja sen eri ilmenemismuotoja tuputetaan nykyisin joka kanavasta. Instgram on täynnä inspiroivia lainauksia ja positiivisuuden puolesta puhujat kääntävät tilanteen kuin tilanteen voitoksi. On ymmärrettävää että kaikkia tämä ei vakuuta ja osa saattaa jopa ärsyyntyä yltiöpositiivisuuden puolestapuhujiin. Kuitenkin haluan tässä kirjoituksessani vielä osaltani pyrkiä hälventämään epäilyksiä.



Elämässä tapahtuu paljon asioita, joita emme voi hallita tai ennakoida. Emme voi määritellä toisten tapaa elää ja olla, mutta väistämättä muilla ihmisillä ja heidän valinnoillaan on vaikutusta meidän elämäämme, halusimme tai emme. Jokaisen kannattaakin pysähtyä miettimään suhtautumistaan itseensä ja ympäristöönsä. Millainen näkökulma ja suhtautuminen minulla on kohtaamiini tilanteisiin? Mitä minä tuon tilaan kun astun sisään huoneeseen? Huomaanko toisessa hyvän ja pyrinkö kannustamaan vai näenkö ensin virheet ja mainitsen niistä?


Positiivisella ajattelulla tarkoitan näkökulmaamme ja suhtautumistamme haastaviksi kokemiimme tilanteisiin. Voimme harjoitella huomaamaan itsessä ja muissa hyvän sekä opetella antamaan tietoisesti positiivista palautetta niin itselle kuin muille onnistujille. Opetellaan tietoisesti kiinnittämään huomiota oman elämän hyviin asioihin, sanotaan ne ääneen ja kirjoitetaan jopa paperille. Näin tekemällä luomme todellisuutta ja vahvistamme käsitystämme vallitsevasta maailmasta, jolloin hyvän huomaaminen helpottuu ja opimme havaitsemaan yhä pienempiä hyviä juttuja ympärillämme. Näin kasvatamme niin omaa kuin ympärillä olevienkin elämänlaatua koska hyvällä on tapana kasvattaa hyvää.


Ajattelisin että positiivisuus on enemmänkin valinta kuin seuraus olosuhteista. Positiivisen elämänasenteen omaksuminen saattaa vaatia jonkin verran opettelua mutta on täysin mahdollista saavuttaa. On oleellista tunnistaa asioiden hyvät sekä huonot puolet, jonka jälkeen voimme valita mihin keskitämme energiamme - negatiiviseen vai positiiviseen? Suomalainen mentaliteetti odottaa usein pahinta ja valittaminen sekä itsesäälissä rypeminen saattavat tuoda hetken helpotuksen mutta tämänkaltainen lähestymistapa ei valmista meitä kohtaamaan ja voittamaan tulevia haasteita eikä auta meitä saavuttamaan tavoitteitamme. Positiivinen elämänasenne ja kyky lähestyä haasteita ratkaisukeskeisesti helpottaa arkeamme sekä auttaa meitä ymmärtämään omat lähtökohtamme. Toimitaan tilanteissa, joihin voimme itse vaikuttaa ja vaihtoehtoisesti ollaan armollisia itsellemme tilanteissa, joihin emme voi vaikuttaa. On turha tuhlata aikaa ja energiaa ärsyyntymällä asioista, joihin ei voi itse vaikuttaa.


Positiivista ajattelua voi ajatella ikäänkuin työkaluna , jonka avulla selviytyy haasteista helpommin.Näin vapautamme energiaa toimintaan. Muistetaan myös että suurin osa viestinnästämme on sanatonta, jolloin ajatuksemme paljastuvat kehomme kielen kautta. Negatiivisuus välittyy nopeasti,jolloin kommunikointimme häiriintyy. Tärkeää onkin uudelleen määritellä tilanteet ja muuttaa tietoisesti omaa näkökulmaamme asioihin ja ihmisiin.Voimme harjoitella tavoitteidemme saavuttamista positiivisten mielikuvaharjoitteiden avulla. Kun keskitymme innokkaasti ajattelemaan toivottua, onnistunutta lopputulosta on onnistumisen mahdollisuus huomattavasti parempi kuin jos keskitymme vain välttämään virheitä. Haasteiden edessä ei kannata uhrata voimiaan syiden vatvomiseen vaan ratkaisujen etsimiseen. Tunnollisuus ja vastuullisuus ovat hienoja piirteitä, mutta muistetaan ettei yksi ihminen voi kaikkia taakkoja kantaa tai ratkaista, joten toistan itseäni toteamalla että turha tuhlata energiaa asioihin, joihin ei voi itse vaikuttaa.


Miten sinä puhut itsellesi ja itsesi kanssa? Ajattelu on periaatteessa itselle ja itsen kanssa keskustelua. Onko keskustelu ystävällistä ja kannustavaa vai moittivaa ja lannistavaa? Puhutko itsellesi tavalla, jonka hyväksyisit toiselta ihmiseltä? Ja miltä tämänkaltainen puhe tai keskustelu tuntuisi? Positiivinen ihminen havainnoi ajatuksiaan paremmin kuin negatiivinen. Suurin osa negatiivisista ajatuksista on tiedostamattomia eli puhuttelemme itseämme usein varsin negatiivisesti edes tajuamatta sitä. On tärkeää oppia huomaamaan soimaavat, tuhoisat ajatukset ja oppia taltuttamaan ne ennen kuin ne ehtivät vaikuttamaan meihin lannistavasti.

Tapa ajatella on usein opittu, mutta hyvä uutinen on että ajatusmallit ja asenteet ovat muutettavissa.

Mitä enemmän annat itsellesi positiivisia ajatuksia, sitä enemmän alat nähdä positiivisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä elämässäsi.




Tästä kaikesta positiivisuudesta huolimatta on tärkeä muistaa että positiivinen ajattelu ei tarkoita hampaat irvessä hymyilyä vaikka elämä löisi vasten kasvoja. Eikä myöskään sitä että esittäisimme kaiken olevan hyvin vaikka olisi huono päivä. Haastava tilanne on edelleen haastava tilanne mutta positiivisen ja ratkaisukeskeisen näkökulman avulla haasteista selviytyy helpommin ja nopeammin. Toisin sanoen: positiivinen ajattelutapa nostaa hyvinvointia, jolloin pystymme tekemään asioita hyvällä fiiliksellä enemmän ja tehokkaammin. Käytä siis energiasi siihen mitä sinä itse haluat tehdä.


Positiivisuudella on havaittu olevan elinikää pidentävä vaikutus, se parantaa vastustuskykyä, vähentää uupumusta ja stressiä sekä vähentää masennusta. Tässä kohtaa haluan muistuttaa että meillä kaikilla on omanlaisemme tapa reagoida vastoinkäymisiin ja jokainen meistä kohtaa jossain vaiheessa haastavia elämänvaiheita ja tilanteita eikä kaikkien ole helppo päästä nopeasti yli pettymyksistä tai vaikeuksista. Älkäämme sortuko syyllistämään tai vähättelemään toisen ihmisen tapaa kokea asioita. Syyllistämällä tai arvostelemalla emme saavuta hyvää mutta arvostamalla ja ajattelemalla ihmisestä hyvää sitä vastoin voimme antaa ihmiselle kokemuksen kuulluksi ja kohdatuksi tulemisesta, jolloin myös pettymyksen tunne voi oleellisesti vähentyä alkuperäisestä. Tällöin olemme jo ottaneet yhdessä askeleen kohti positiivisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä. Muistetaan että positiivinen suhtautuminen heijastuu ympäristöstä takaisin. Tunteet tarttuvat ihmisestä toiseen eli voimme helposti tuoda huoneeseen joko ukkospilvet tai vaihtoehtoisesti auringon. Jokainen voi itse päätellä minkälainen fiilis tilaan tulee ja miten se vaikuttaa itse kuhunkin, eli kuten jo aiemmin kysyin; mitä minä tuon tilaan kun astun sisään huoneeseen?




Kuukauden haaste: Kiinnitetään huomiota ajattelutapaamme. Pyritään muuttamaan näkökulmaamme haastaviin asioihin, esimerkkinä sateinen harmittava sää -> Keväällä luonto saa vettä ja kasvit kasvavat, lumet sulavat nopeammin ja katupöly vähenee tai syksyllä voimme hyvällä omallatunnolla jättää vaikka lenkin väliin ja laittaa kynntilät palamaan ja nostaa jalat pöydälle. Voimme myös ihastella sateen jälkeen kaunista taivasta tai mennä sateella luontoon sadevaatteet päällämme tuoksuttelemaan ihanaa sateen tuoksua.


Vinkkejä:

* Listaa päivän aikana tapahtuneita hyviä asioita ja hyviä fiiliksiä. Kirjoita ne ylös. Näihin on antoisaa palata myöhemmin ja niistä on tukea myös"ei niin hyvänä"päivänä.

* Muistuta itsellesi että on turha kuluttaa aikaa tai energiaa asioihin, joihin et voi itse vaikuttaa.

* Tee itsellesi pieniä tavoitteita, jotta saat päivän ja viikon mittaan onnistumisen kokemuksia.

* Lisää arkeen huumoria. Naura yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sanonta nauru pidentää ikää pitää hyvin paikkansa.




105 views