FAMORE
TERAPIA & KUNTOUTUSPALVELUT
Omavalvontasuunnitelma Famore Oy
l . Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot
Yritys: Famore Oy
Y-tunnus: 3257395-4
Sijainti: Lauttasaarentie 56 LT l 0, 00200 Helsinki
Yhteystiedot: Mia Björk, mia.bjork@famore.fi, 046 922 2162
​
2. Omavalvontasuunnitelman laatiminen ja julkaiseminen
Omavalvontasuunnitelma on laadittu Valviran ohjeistusten mukaisesti ja on julkisesti saatavilla toimistolla sekä verkkosivuilla (www.famore.fi). Suunnitelmaa päivitetään säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa, sekä tarpeen mukaan. Lisäksi suunnitelma päivitetään valvontalain 27 §
mukaisesti neljän kuukauden välein.
Vastuuhenkilö: Mia Björk vastaa suunnitelman ylläpidosta ja päivityksestä. Hän perehdyttää henkilöstön suunnitelman noudattamiseen yhdessä sosiaalipalveluista vastaavan ohjaajan kanssa.
​
3. Riskienhallinta
​
Riskienhallinta varmistaa palvelun turvallisuuden, laadun ja jatkuvuuden. Tavoitteena on ehkäistä asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tilanteet ja hallita mahdollisia riskejä.
​
3. l Riskien tunnistaminen ja hallinta
​​
Riskit tunnistetaan palveluprosesseissa ja jaetaan seuraaviin kategorioihin: saatavuus-, jatkuvuus- ja asiakasturvallisuusriskit. Alla taulukko riskien arvioinnista:​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
Tunnistettu riski
​​
Henkilöstöriski
(esim. poissaolot)
​
​
Toimitilariski
(esim. sähkökatkot)
​
​
Alihankintariskit
(esim. alihankkijan
toiminnan laatu)
Riskin arviointi (suuruus ja vaikutus
Korkea - voi vaikuttaa palvelun
jatkuvuuteen ja turvallisuuteen.
​
​
Keskitaso - sähkökatkon pituudesta riippuen voi aiheuttaa haasteita.
​​
​
Keskitaso - alihankkijan laatuongelmat voivat vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.
Ehkäisy- ja hallintatoimet
Varahenkilöjärjestelmä, joustava työvuorosuunnittelu ja säännölliset koulutukset.
​
Taskulamput, varaparistot, kaasugrilli, yhteistyö paikallisten energiayhtiöiden kanssa.
​
Alihankkijoilta vaaditaan omavalvontasuunnitelma, säännölliset laadunvalvontatarkistukset ja sopimuksissa määritellyt laatuvaatimukset.
3.2 Laajennetut riskiesimerkit ja toimintamallit
​
Tietoturvariski: Asiakastietojen suojaamisen epäonnistuminen voi vaarantaa luottamuksellisuuden. Tietoturvavastaava tarkistaa järjestelmät neljännesvuosittain, ja henkilöstö saa vuosittaisen koulutuksen tietoturva-asioista.
​
Palvelunkeskeytys: Yllättävät esteet, kuten luonnonkatastrofit, voivat keskeyttää palvelun. Häiriötilannesuunnitelma sisältää varajärjestelmien käytön ja yhteistyön paikallisten viranomaisten kanssa.
​
4. Asiakasturvallisuus ja laadun varmistaminen
​
Famore Oy varmistaa asiakasturvallisuuden ja palvelun laadun henkilöstön osaamisella ja jatkuvalla arvioinnilla.
4. l Henkilöstön osaamisen varmistaminen
​
Kaikki työntekijät ovat sosiaali- tai terveysalan ammattilaisia. Henkilöstön osaamisen ylläpitoa tukevat säännölliset täydennyskoulutukset, joiden avulla varmistetaan valvontalain 28 § mukaisesti rikosrekisteriotteiden tarkastaminen ja ammattihenkilöiden rekisteröintien tarkistaminen Valvirasta.
4.2 Palautteen hyödyntäminen
Palveluiden laatua arvioidaan asiakas- ja palvelukohtaisin mittarein. Asiakaspalaute kerätään säännöllisesti ja analysoidaan kehittämistoimenpiteiden määrittämiseksi.
4. 3 Asiakastyytyväisyyskyselyt
Jokainen asiakas saa mahdollisuuden täyttää tyytyväisyyskyselyn. Kyselyjen tulokset analysoidaan neljännesvuosittain, ja niiden perusteella tehdään palveluun tarvittavia muutoksia.
5. Asiakkaan asema ja oikeudet
5. l Itsemääräämisoikeus
Asiakkaan itsemääräämisoikeus on toiminnan perusta. Asiakkaita kuunnellaan aktiivisesti ja heidän tarpeitaan kunnioitetaan.
5.2 Ilmoitusvelvollisuus
Palveluntuottajan ja henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus (valvontalaki 29 §) sekä sen tiedottaminen henkilöstölle (valvontalaki 30 §) kuvataan seuraavasti. Henkilöstön tulee raportoida kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja turvallisuusrikkomuksista vastuuhenkilölle. Ilmoitusvelvollisuuden
toimintaperiaatteet käsitellään osana henkilöstön perehdytystä, ja niistä tiedotetaan säännöllisesti henkilöstöpalavereissa. Lisäksi kirjallinen ohjeistus ilmoitusvelvollisuuden toteuttamisesta on saatavilla kaikille työntekijöille. Kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja turvallisuusrikkomuksista
henkilöstön tulee ilmoittaa vastuuhenkilölle.
​
6. Asiakas- ja potilastietojen käsittely
Famore Oy noudattaa EU:n tietosuoja-asetusta ja tietosuojalakia. Tietoturvaan liittyvät käytännöt sisältävät suojatut järjestelmät, pääsynhallinnan ja tietoturvaloukkausten raportoinnin.
7. Toimitilat ja välineet
Toimitilat täyttävät sosiaalihuollon laatuvaatimukset. Turvallisuusohjeet ovat kaikkien työntekijöiden saatavilla, ja mahdolliset puutteet korjataan viipymättä.
8. Varautuminen ja häiriötilanteiden hallinta
Famore Oy:llä on ajantasainen varautumissuunnitelma, joka kattaa häiriötilanteiden, kuten sähkökatkojen ja tartuntatautiepidemioiden, hallinnan.
9. Omavalvonnan seuranta ja raportointi
Omavalvontaa seurataan päivittäin, ja mahdolliset kehityskohteet arvioidaan neljännesvuosittain. Seurantatulokset dokumentoidaan ja käsitellään johdon kokouksissa. Vastuuhenkilö: Mia Björk vastaa seurannasta ja raportoinnista.